
Община Габрово клони към въвеждане на новата методика за изчисляване на такса битови отпадъци, основана на брой живущи и/или потребители в даден имот, пише местното издание „За Габрово“.
Това стана ясно на заседание на Общинския съвет, където беше обсъдена новата методология, по която следва да се изчислява такса битови отпадъци от 2026 г.
Припомняме, че съгласно измененията в закона за местните данъци и такси, чийто старт е отложен за 1 януари 2026 г., ще бъде приложен изцяло нов модел за определяне на таксата за битови отпадъци.
Новият подход изключва използването на данъчната оценка или балансовата стойност на недвижимите имоти като основа за определяне на таксата, налагайки разработването на алтернативни основи и източници за определяне на размера ѝ.
Общински съвет Габрово ще получи нужната информация от подадените от гражданите декларации, в които те посочват броя на ползвателите на услугата в жилищен имот.
Декларациите ще се попълват след 1 май, с възможност и електронно.
Община Габрово и ОП „Благоустрояване“ не разполагат с необходимия технически капацитет за прилагане на някой от другите методи, заложени в закона след промените от 2024 г., а именно – изчисление на база генериран отпадък, за това новата такса ще се изчислява по-скоро на база брой живущи/потребители на даден имот.
От „За Габрово“ припомняме, че такса битови отпадъци за габровци бе повишена от януари 2022 г., с мотива, „че не е променяна от 10 години“, а след това и с още 20% от началото на 2025 г.
През лятото на 2024 г. бе гласувана промяна в методологията на изчисление на таксата, според която водещ показател трябва да бъде обемът генериран отпадък, а не както досега – тя да се изчислява на база квадратура на притежавано жилище.
Тази статия е създадена от „За Габрово“ в рамките на проекта за подкрепа на независими регионални медии на Сдружение с нестопанска цел „Про веритас“. Мненията, споделени в него са на „За Габрово“ и не непременно са споделени от „Про веритас“.













