На 1 юли т.г. по в програмата на архитектурното биенале във Венеция за първи път бе дискусия идеята за създаването на „Център Кристо и Жан-Клод“ в Габрово. Той трябва да се намира в сградата на някогашния техникум по текстил в града, а така попадна „в окото“ на темата на тазгодишното биенале във Венеция – „Работилница на бъдещето“. Там българският павилион бе представен с инсталация, разказваща за изоставени училищни сгради и възможностите да им бъде вдъхнат нов живот.
Идеята за създаването на арт център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово е от края на миналия век. На 14 януари 1992 година габровският вестник „100 вести“ за първи път й дава публичност, когато неговият издател и главен редактор Иван Господинов предлага в Габрово да се създаде постоянна експозиция с произведения на Кристо.
Усилията са продължени от гражданското сдружение „Нашето по-голямо Габрово“, което с решение от 19 юни 2008 на габровския Общински съвет, получава подкрепа за създаване на центъра.
Пет години по-късно с договор, сключен между братята Христо, Стефан и Анани Явашеви и Община Габрово, местната администрация получава
дарение от 50 постера от инсталации на Кристо
като се ангажира да създаде Център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“.
По инициатива на сдружение „Нашето по-голямо Габрово“ и Музея на хумора и сатирата през 2017 Общинският съвет в града отпуска малко над 29 хил. лв. за представяне на постерите от дарението в изложба.
Така се раждат експозициите „Роден в Габрово“ и „Кристо и Жан-Клод. Проекти“, представени в Музея на хумора и сатирата. Първата разказва историята на семейство Явашеви в Габрово и проследява прохождането на малкия Христо Явашев в изкуството. Тази изложба през 2019 г. е представена и в София, в галерия „Кредо Бонум“, а през 2021 по време на опаковането на Триумфалната арка в Париж нейна разширена версия със заглавие „Кристо. От Габрово до Триумфалната арка“ е експонирана в Българския културен институт във френската столица.
Изложбата е посветена на дългоочакваното и отложено изпълнение на проекта по опаковането на Триумфалната арка и е съвместна инициатива на Музея на хумората и сатирата и Българския културен институт в Париж с подкрепата на Община Габрово и Министерството на културата.
Изложбите катализират
вниманието на обществото и неговата енергия
докато инициативната група, която работи за създаването на Центъра, търси подходящо място за него. Спира се на затворения през 2009 текстилен техникум заради връзката с изкуството на Кристо и Жан-Клод и исторически водещата за Габрово текстилна индустрия.
Инициаторите са привлечени от високите и просторни производствени помещения, които са много подходящи за представяне и създаване на изкуство. Надделява и близостта с Музея на хумора и сатирата, който е водещ културен институт в града и перспективата той и бъдещият център да оформят културен квартал на брега на р. Янтра.
В най-добрите години на някогашния техникум по текстил там са се обучавали повече от хиляда ученици, които след това продължават традицията на текстилната индустрия на града – същата, която през 1926 е довела бащата на Кристо в Габрово и която по-късно създава материала за много от проектите на Кристо и Жан-Клод.
Макар и отдавна необитаема сградата на техникума се оказва в много добро общо състояние със стабилни конструкции. А това означава, че може да бъде лесно преустроена, за да й се вдъхне нов живот. А побно „съживяване“ не е прецедент. В галерии за съвременно изкуство са превърнати стари фабрики, гари, училища, и складове в европейски градове.
През лятото на м.г. Община Габрово получи техническа подкрепа от Европейската комисия в рамките на
инициативата„Нов европейски Баухас„
за институционалното и бизнес планиране на центъра и подготовката на архитектурен конкурс за реконструкция на бившия техникум по текстил.
Процесът е поверен на „Рамбол мениджмънт консултинг“- международна компания с над 17 хил. служители и експерти. Най-разпознаваемите й проекти в областта на културата са новото крило на Музея „Тейт Модърн“ в Лондон (2016) и новата библиотека в Хелзинки (2018).
Консултантският екип на „Рамбол мениджмънт консултинг“ работи с местен екип от куратори, експерти, архитекти и финансисти от декември м.г., а очакванията са, че до края на т.г. архитектурният конкурс за Центъра ще бъде обявен. Дотогава значителна част от функциите и програмите на Центъра се тестват в сградата в сегашното ѝ състояние. Предстои откриването на ателиета за художници и резидентна програма, лятно училище по архитектура, куриране и изобразително изкуство, а на 26 и 27 август Центърът ще отвори врати за посетители в рамките на двудневно събитие.
През октомври м.г. Общинският съвет в Габрово единодушно подкрепи предложението новия артцентър да стане филиал на Дома на хумора и сатирата, а в края на годината собствеността на сградата б прехвърлена безвъзмездно на Община Габрово от Министерство на образованието.
За изработването на
концепцията на центъра „Кристо и Жан-Клод“
се разчита на различни общности, а процесът е максимално отворен, казватн от Дома на хумора и сатирата в Габрово. Само през последната година са направени над петнайсет работни срещи, в които са привлечени за участие български и чуждестранни куратори, художници, архитекти и урбанисти, музейни експерти, представители на бизнеса, на образователните институции в града и региона, на хотелиерите и ресторантьорите – общо над 240 души. Целта на тези срещи е да се определят видовете дейности, които ще предлага центърът, заинтересованите страни и бъдещите партньори за създаването му.
„Отвореният подход“ препраща към творчеството на Кристо и Жан-Клод – сложно, с много измерения извън типичната студийна практика. Затова срещите и дискусиите имат за цел „да го разкодират“, но са отнесени още към историята на неговото детство в Габрово, към нуждите на художници и различни местни общности и групи, за да ги привлекат към многообразната дейност на Центъра, която обединява съвременно изкуство, текстил, архитектура, дизайн и урбанизъм, екология, социална история, инженерство и предприемачество. Всичко, което всъщност съчетава подхода на Кристо и Жан-Клод в изкуството.
Дискусията посветена на идеята за създаването на центъра, състояла се по време на венецианското биенале на архитектурата бе предшествана от представяне на
бъдещите функции и програмата на Център „Кристо и Жан-Клод„
„Тъй като част от темата е как да комбинираме архитектурен конкурс с университетски задания, дискусията е и „т за намиране на баланс между това, което опитните архитектурни студия могат да направят, и което архитектурните университети могат да предложат, осигурявайки пространство и време за информиран, експертен и интуитивен принос от широка общност, казва за електронното издание „За истината“, Маргарита Доровска, директорът на Дома на хумора и сатирата в Габрово. Архитектурното проектиране, вместо еднократен спринт, може да бъде разумен и спокоен процес, а сградите могат да бъдат преосмисляни и реконструирани по адаптивен и приобщаващ начин“, казва още тя.
Според Доровска този подход е наложителен за Габрово – град, изправен пред демографски предизвикателства, както и за проект, в който амбициите на заинтересованите страни не съответстват на наличните им ресурси. „Затова центърът ще се развива органично, като тества много от бъдещите си функции в сградата в сегашното ѝ състояние, преди обновяването й, обяснява тя. Така някои от функциите и техните пространствени изисквания ще бъдат потвърдени преди предстоящия тази есен архитектурен конкурс, а други ще останат с отворен край, като учебни задачи за студенти по архитектура. Защото в най-добрия случай културните организации могат само да се надяват да раздвижат и управляват творчески и социални енергии, но архитектурата може да им осигури подслон и да ги провокира“, смята Маргарита Доровска.