„Изчезвай“. Как гръмна пушката, която отдавна виси на стената в Народния театър

Снимка: Фейсбук страница на Народен театър „Иван Вазов“

„За истината“ публикува текст на Боян Тончев от „Свободна Европа“.

Народният театър „Иван Вазов“ стана сцена на вътрешен скандал, какъвто отдавна не се беше разразявал там. Режисьорът на трупата Александър Морфов се конфронтира с пиара на театъра Велислава Кръстева, а драматургът Захари Карабашлиев подаде оставка. Обвиненията не са за изкуство, а за политика.

На вратата на пиарката на театъра се появяват надписи „ДПС“ и „Изчезвай“. Автор на този протест се оказва главният режисьор на театъра. След размяна на реплики идва и оставка. Но тя не е на нито един от двамата. След малко идват детайлите в тази оплетена история, която привлече внимание към основания още през 1904 година театър.

В историята се включи и служебният министър на културата Велислав Минеков, който поиска смяна на „всички политически фигури“. Той поиска и проверка на всичко, което става в театъра, откакто Васил Василев пое директорския пост през април.

По всичко изглежда, че Народният театър „Иван Вазов“ ще продължи да бъде в новините и то не само с постановките си.

Драматургично погледнато, ситуацията в Народния театър се развива по известното правило на руския драматург от XIX век Антон Павлович Чехов:

„Ако в първо действие на сцената виси пушка, то тя непременно трябва да гръмне до края на представлението.“

Сега пушката гръмна. Недоволството на режисьора Александър Морфов идва заради присъствието в театъра на човек, който има минало в активната политика. Някои се съмняват, че не е само минало.

Става дума за пиарката Велислава Кръстева, която е била депутат от ДПС, а в последните години неизменно е до почетния председател на партията Ахмед Доган в редките му публични появявания.

„Че кой си ти, самопровъзгласил се за борец срещу една жена!?“, попита Кръстева без да споменава името на Морфов. Тя го нарече „насилник“, а себе си определи за „жертва“.

Кръстева каза, че няма да подаде оставка. Това обаче направи драматургът на театъра Захари Карабашлиев, защото името му също беше споменато сред „политическите фигури“.

Сега въпросът е дали пушката няма да продължи да гърми. А тя гръмна, защото беше закачена на стената още преди няколко месеца.

Предистория: Конкурс

През април 2022 г. тогавашният директор на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ в Плевен и бивш ръководител на Драматичния театър в Ловеч – Васил Василев, спечели конкурса за директор на Народния театър „Иван Вазов“.

Конкурсът беше съпроводен със скандал, след като министърът на културата Атанас Атанасов първоначално отказа да подпише протокола заради съмнителни обстоятелства при провеждането му. В интервю за bTV тогава той каза, че единият от кандидатите се е явил в нетрезво състояние, а член на комисията си е тръгнал преди края на конкурса.

Въпреки това Атанасов предварително обяви, че именно Василев се е представил най-добре на изслушването пред комисията. И в крайна сметка така и не откри нарушения, достатъчни за анулирането на конкурса, така че той беше назначен на поста.

След обявяването на победителя, предишният директор на Народния театър Мариус Донкин, който също беше сред кандидатите в конкурса, го нарече „лъжовен“ и обяви, че ще оспорва процедурата. Донкин поиска и оставката на министъра.

Първо действие: Връзки с обществеността

В началото на юни вече действащият директор Васил Василев назначи начело на отдел „Връзки с обществеността“ на Народен театър „Иван Вазов“ Велислава Кръстева. Тя е бивш пиар и говорител на Движението за права и свободи, както и депутат от листата на ДПС в 44-ото и 45-ото Народно събрание. Кръстева е съвносител на няколко законопроекта заедно със санкционирания от САЩ за корупция депутат и бизнесмен Делян Пеевски.

Василев и Кръстева работиха заедно в един екип като заместник-министри на културата в правителството на Пламен Орешарски през 2013-2014 г., когато начело на министерството беше Петър Стоянович. Ресорът на Велислава Кръстева тогава беше „Културно наследство, музеи и галерии“, като тя стана и председател на борда на директорите на НДК в София.

Второ действие: Режисьорски триумвират

Приблизително 20 дни след назначаването на Кръстева, Васил Василев обяви голямата новина, че известният режисьор Александър Морфов се завръща в Народния театър. Заради вътрешни конфликти той дълго време не правеше постановки в България.

През лятото на 2022 г. начело на трупата за пръв път бяха назначени цели трима главни режисьори, отговорни за богатия и разнообразен репертоар на културната институция – самият Морфов, Явор Гърдев и Диана Добрева. Нововъведението на върха на творческия екип на театъра беше наречено „режисьорски триумвират“.

По този начин Василев успя да събере на едно място трима от най-именитите български режисьори, след като през тази година Гърдев и Добрева бяха удостоени с най-престижните театрални награди в България „Аскеер“. Явор Гърдев спечели приза за най-добро представление за „Опашката“ (по текст на Захари Карабашлиев), а Добрева получи „Аскеер“ за режисура за постановката си „Коприна“.

Самият Александър Морфов не беше поставял пиеса на българска сцена от 2015 г. През 2017 г. той напусна поста главен режисьор на Народен театър „Иван Вазов“ заради конфликт с тогавашния директор Мариус Донкин. Сега освен на режисьорското място, Морфов се завърна на сцената на Народния театър и с нов спектакъл – гостуващата постановка „Антигона“, която режисьорът постави в Плевенския театър по времето, когато той беше оглавяван от самия Васил Василев.

Трето действие: Писател – драматург

Следващата стъпка в събирането на силен творчески екип от страна на Васил Василев беше назначаването на Захари Карабашлиев за главен писател – драматург на Народния театър. Той официално зае този пост в средата на юли.

Карабашлиев е сред учредителите на партията „Да, България“, но не участва в нейното ръководство. От 2014 г. насам е главен редактор на издателство „Сиела“. Освен писател, той е и драматург, като постановката на Явор Гърдев по негов текст „Опашката“ спечели най-високото признание на театралната критика в България. Едноименната книга на Карабашлиев му донесе няколко литературни годишни награди.

При назначаването си писателят каза, че длъжността, която заема в Народния театър, е изцяло творческа, като е свързана със създаване, адаптация и развитие на драматургични текстове.

Антракт

Една случка, която сама по себе си не е свързана с театъра, очевидно има голямо значение за разпалването на все още предстоящия тогава скандал в Народния театър.

В деня на парламентарните избори на 2 октомври, Велислава Кръстева придружи почетния председател на ДПС Ахмед Доган до избирателната му секция в София.

Такова събитие е публично, защото гласуването на Доган по традиция присъства в хрониките на всички големи медии, които отразяват изборния ден. Така стана и този път – кадрите с Велислава Кръстева, която следва Ахмед Доган, бяха показани навсякъде.

ДПС е българска политическа партия, която присъства във всички парламенти от 1990 насам. Движението за права и свободи е създадено като представител на турците и мюсюлманите в България, които по време на комунистическия режим до 1989 г. са подложени на насилствена смяна на имената.

След участието си в правителствата между 2001 и 2009 година ДПС започна да получава критики, че развива корупционна мрежа и подчинява държавните институции на личния интерес на лидера си.

Тогава почти всички партии започват да обещават на избирателите си, че никога няма да влязат в коалиция с ДПС. На Доган принадлежат репликите „Аз разпределям порциите в държавата“ и че всяка партия си има „обръчи от фирми“.

През 2013 г. ДПС се връща официално на власт заедно с БСП. Тогава парламентът избира депутата Делян Пеевски за председател на Държавна агенция „Национална сигурност“, което предизвиква над 400-дневни протести срещу правителството. Демонстрантите скандират „Мафия“.

През 2021 г. Съединените щати санкционираха Пеевски за корупция по закона „Магнитски“. В настоящия парламент всички партии декларират, че не искат да влизат в коалиция с ДПС.

На 2 октомври пиарката на Народния театър Велислава Кръстева се появи с основателя и почетен председател именно на тази партия.

Четвърто действие: Пушката гръмва

По-малко от два месеца след началото на новия сезон – на 29 октомври вечерта, някой изписва цялата врата на пиара на Народния театър Велислава Кръстева с множество надписи „ДПС“. Табелката с името и длъжността ѝ е откъртена, а вместо нея е написано на ръка:

„Връзки с обществеността на Ахмед Доган“ и „Изчезвай“.

Директорът на театъра Васил Василев определи действията като заплаха срещу достойнството на Велислава Кръстева и като дискриминация срещу личността ѝ. Василев подаде жалба в полицията за рушене на паметник на културата срещу неизвестен извършител.

Почти 10 дни по-късно, Велислава Кръстева коментира за пръв път случката с надписите по вратата на кабинета ѝ в театъра в интервю пред главния редактор на „Площад Славейков“ Диляна Димитрова. Сайтът вече е публикувал и предположение, че те са дело на Александър Морфов.

На въпроса дали знае кой е авторът им, Кръстева казва: „Нашето общество, цялото, няма-няма и забуксува някъде, защото демокрацията е такава организация на живота, че изисква една друга култура на общуване, на поведение.“

В интервюто Кръстева споделя, че много харесва Морфов като режисьор, а правенето на „Хъшове“ е било „голям кеф“. Потвърждава, че продължава да бъде активист на ДПС, но не и пиар на партията. Казва, че на изборите е придружила Ахмед Доган в качеството му на почетен председател на ДПС, но и на „приятел, с когото гласува заедно повече от 10 години“.

Пето действие: Известен извършител

На 8 ноември Александър Морфов изпрати отворено писмо до „Площад Славейков“, в което призна, че той е авторът на надписите по вратата на Кръстева и че всъщност не го е крил.

В писмото си той е приложил видеоматериал от страницата във Фейсбук на депутата от „Демократична България“ Ивайло Мирчев, на който се виждат кадри от посещението на Ахмед Доган до избирателната секция на 2 октомври, извършено в компанията на Велислава Кръстева.

Морфов пише, че след като е гледал видеото, е споделил възмущение и учудване към Васил Василев в качеството си на каква пиарката на Народния театър придружава почетния председател на ДПС до урните. По думите му обаче директорът е игнорирал всички опити да обсъдят случилото се.

Режисьорът казва, че не е съгласен с политически назначения на лица, които смятат, че са „недосегаеми“ и всичко им е позволено.

В неделя, 13 ноември, Велислава Кръстева отговори с емоционален коментар в профила си във Фейсбук. В него тя не споменава името на Александър Морфов, но се обръща към един конкретен човек.

„Кой ти дава право да нахлуваш и да дращиш. И после да се опитваш да размениш местата на жертва и насилник“, пита Кръстева.

Тя определя случващото се като „публичен линч“ и опит за „гражданско убийство“.

 

Истината струва скъпо. Ако сте я открили тук – подкрепете ни!

Истината струва скъпо.  Ако сте я открили тук – подкрепете ни!

Дарявам